Uczniowie kończący klasę III powinni mieć świetnie opanowaną tabliczkę mnożenia . Należy więc motywować ich do tego, aby przez cały rok szkolny ćwiczyli ją i doskonalili .Od kilku lat stosuję ten sam schemat sprawdzania znajomości mnożenia w zakresie 100 i uważam, że jest on świetnym sposobem motywowania uczniów do pracy. Dzieci chętnie wypełniają tabelkę ( 11cm/11cm) , którą każdy otrzymuje ode mnie w dniu , w którym chcę sprawdzić znajomość tabliczki mnożenia .
X 10 6 4 0 2 7 3 8 9 5 2 9 0 3 7 5 8 4 10 6
Umawiam się z uczniami ( informuję również rodziców ), że nie będę uprzedzała ich o tym, kiedy będą wypełniać tabelkę, ponieważ nie dochodzi wtedy do uczenia się w przeddzień i mobilizuje do systematycznej pracy nad utrwalaniem tabliczki. Na kartce z tabelką uczniowie podpisują się , ale również wpisują datę. Daje to możliwość porównania swoich umiejętności w ciągu całego roku szkolnego i uwidacznia postępy dziecka. Na pracę pozostawiam tyle czasu , aby każdy zdążył wypełnić tabelkę . Po pewnym czasie wyłania się grupa dzieci , które wypełniają tabelkę najszybciej . Zaczyna się wówczas etap rywalizacji między uczniami, a dzieci które jeszcze nie poznały tabliczki, ambitnie dążą do jej opanowania. Początkowo każdy uczeń, który bezbłędnie uzupełni tabelę, otrzymuje najwyż-szą ocenę, gdyż tabliczkę mnożenia powinien opanować , ale jeszcze nie w pierwszych miesiącach nauki. W miarę upływu czasu stosuję pewne utrudnienia, które motywują do pracy i bardzo zdrowej rywalizacji: · są to ograniczenia czasowe, a więc skracam czas wypełnienia tabelki do 15, 10, 5 min. w zależności od tempa pracy ; · w ostatnich miesiącach nauki , kiedy wszyscy powinni już znać tabliczkę mnożenia , ocenę najwyższą otrzymuje np. pierwsze 5 osób , które najszybciej i do tego bezbłędnie wypełnią tabelkę , później pierwsze trzy i wreszcie tylko jedna osoba . Dodatkową „ atrakcją” jest zapisywanie na oddawanych kartkach czasów najszybszych ucz-niów. Oczywiście zawsze umawiam się , że oddana praca nie może być nieczytelna , a sprawdzający nie może mieć wątpliwości w odczytaniu wyniku .
Punktacja na 100 wyników nie zawiera mnożenia przez 1:
- pierwsze miesiące
100 p. - DOSKONALE ( wszystkie bezbłędne prace) 99 – 96 - BRAWO 95 – 83 - DOBRZE 82 – 68 - MOŻESZ LEPIEJ poniżej 67 - POUCZ SIĘ
- ostatnie miesiące roku szkolnego 100 p. – DOSKONALE ( pierwsze bezbłędne prace 5,3 lub1 osoby) 100 – 96 - BRAWO 95 – 83 - DOBRZE 82 – 68 – MOŻESZ LEPIEJ poniżej 67 – POUCZ SIĘ
Muszę przyznać, że ten sposób pracy nad opanowaniem tabliczki mnożenia podoba się dzieciom i rodzicom . Uczniowie proszą mnie często o to , aby w danym dniu sprawdzić zna-jomość tabliczki mnożenia , a więc nie jest to sprawdzanie stresujące i naprawdę mobilizuje .
Małgorzata Kalinowska
|